تبلیغات
وبلاگ تاریخ اسلام - مکتب آنال 2-- قسمت دوم
چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390

مکتب آنال 2-- قسمت دوم

   نوشته شده توسط: مهدی    

بخش دوم : پول و پزشکی

.دوستی می گفت، دوسه هفته قبل به خاطر  گرفتن یک نوار عصب از دست همسرم ، راهی مطب یکی از آقایان اطبا که دارای دستگاه مربوطه شدند رفتیم که هزینه ایشان برای گرفتن نوار پنجاه هزار تومان بود که پرداختیم، و زمانی که همسرم مشغول گرفتن نوار بود بنده هم به هوس افتادم تا از وضعیت عصب سیاتیک پایم سوالی کنم، این از همان مواردی است که می گویند ... بگذریم منشی آقای دکتر هشت هزار تومان گرفت و به بنده مجوز ورود به اطاق آقای دکتر را داد و خانمم هم کارش تمام شده بود.به او گفتم که منتظر باشد تا بیایم ، و مثل بچه آدم با اجازه خودم نشستم (چون دکتر تعارف نکرد) و خواستم در باره بیماریم توضیح دهم که تلفن آقای دکتر زنگ زد و ایشان بدون در نظر گرفتن حضور بنده، با خونسردی تمام به تلفنشان جواب دادند، خوشحال شدم که حالا می توانم دردم را بگویم ولی درب اطاق باز شد و اینبار تعمیر کار و یا سرویس کار بخاریهای وارد شد و دکتر باز هم بنده را ندید و مشغول به صحبت شد، خلاصه بنده که از همه طلبکاری می کردم حالا پول داده بودم و مثل عبد ذلیل نشسته بودم که ببینم آیا آقای دکتر متخصص از روی رحمت نگاهی به زحمت به روی بنده می اندازد و یا خیر به خودم گفتم بهتر است  بگویم که اقای دکتر شما که از بنده 8000تومان پول گرفته اید از بیمه هم پول می گیرید لطفا سراغی هم از ما بگیرید ولی دیدم که نه خیر ، خبری نشد، سرویس کار رفت و بنده بار دیگر خوشحال شدم ولی این تلفن بی انصاف دوباره زنگ زد و دوباره...یک لحظه فکر کردم از هر چه تلفن در دنیاست متنفرم!!!به هر حال بعد از تلفن مبایل، تلفن دفتر  و آمد و رفت منشی، تعمیر کار، نوبت بنده شد که احوالی از بنده بپرسند، ولی هنوز نگفته بودم! عصب پایم درد می کند! که آقای دکتر فرموند از منشی یک قبض برای تست بگیرید تا شمارا آزمایش کنم،پرسیدم که چقدر می شود گفتند 62000تومان بنده که هنوز از شوک پرداخت 50000تومان بابت آزمایش خانمم ازخارج نشده بودم با تعجب تکرار کردم 62000تومان گفتند، بلی بنده که دیگه درد پایم را فراموش کرده بودم زیرا باورم نمیشد که یکنفر برای دو آزمایش ساده که بیشتر از ده دقیقه طول نمی کشد باید حدود 140000تومان بپردارد.ناخودآگاه گفتم حالا بدون آزمایش چه نظری دارید که اقای دکتر که گویا حرف خلافی رده ام نگاهی عاقل اندر سفیه به من انداخت و شاید هم متوجه بی پولی بنده شده بود،( همراه نداشتن پول) گفت می توانید از منشی برای دفعه دیگه وقت بگیرید و من که هشت هزار تومان پول بی زبان داده بودم با پررویی گفتم خوب حالا بدون آزمایش فکر می کنید علت درد پای بنده چیست، در پاسخ با بی میلی فرمودند که بهتر است کمربند ( شاید هم می خواست بگوید بند کیف ) خود را شلتر کنید. به هر حال فکر می کنم پرداختن به موضوعاتی این چنین که مبتلا به بسیاری از مردم می باشد می تواند روشنگر بسیاری از قضایا باشد.اینکه چطور شد که کار پزشکی و پزشکان این کشور به اینجا رسید؟ اینکه آیا این رفتارها محصول ورود فرهنگ بی احساس دنیای سرمایه داری است ؟ اینکه چطور در کشوری که نود درصد پزشکان به صورت دولتی و با هزینه مردم تحصیل می کنند بعدآ بابت هر دقیقه ویزیت بیمار 8000تومان می گیرند ، و اگر بپرسید چرا می گویند این تعرفه است که صنف پزشکان تصویب نموده و دیگر دهان معترض را می بندند.چگونه است،همانطور که صنف خیاطان نیز تعرفه خود را می نویسند!و یا دیگر اصناف ....ولی عجیب است که ما معلم ها صنفی نداریم تا به ما اجازه دهد خودمان برای خودمان قیمت تعیین کنیم و اگر کسی هم اعتراض کرد بگوییم این تعرفه است صنف تعیین کرده و شما باید بپردازید. خوب از صنف بیماران چه کسی دفاع می کند، حتما صنف اطباء وقتی این وضعیت را می بینم، از خود می پرسم چه ربطی بین با هوش بودن و صنف داشتن می باشد؟ بنده که معلم علوم انسانی هستم اگر خطایی سهوی و یا عمدی کردم به همه دنیا باید جواب پس دهم ولی در این موارد کسی رسیدگی نمی کند به قول استاد بزرگوار باستانی پاریزی تفاوت ما با پزشکان در این است که آنان وقتی خطایی می کنند، خطای آنان در زیر خروارها خاک پنهان می شود.ولی در علوم انسانی اگر کسی خطا کند تا ابد باید هزینه آن را بپردازد، زیرا نه تنها زیر خاک نمی رود بلکه دست به دست بر سر هر بازار می چرخد. به هر حال قصد بنده در اینجا صرفا گله گذاری بود از آن دسته از اطبا که مطب را با مغازه و طبابت را با تجارت اشتباه گرفته اند ولی در مجموع چنین موضوعاتی ارزش تحقیق را دارند. حتی یک مورخ پزشکی که اطلاعاتی از پزشکی و تاریخ داشته باشد می تواند بسیاری از روشهای سودمند گذشتگان را که بومی این کشور بودند و نیازی به دستگاههای فوق العاده گران قیمت نداشتند  را بار دیگر احیا کنند مگر نه اینکه پسا مدرن امروز مدرنیته را در همه ابعاد به چالش گرفته، چرا نباید در حوزه پزشکی، به نقد شرایط امروز بپردازیم و در عین حال رویکردی به گذشته داشته باشیم و چه کسی بهتر از دانشجوی زرنگ تاریخ می تواند با مراجعه به اسناد تاریخی به تحلیل چرایی اینگونه رفتارها اقدام کند.زیرا اینگونه موارد یک شبه خلق نمی شوند بلکه به مرور زمان شکل می گیرند و به تدریج به یک معضل اجتماعی تبدیل می شوند.بی توجهی به این موارد موجب می شود که افراد، به ویژه آنان که از درامد کافی برخوردار نیستند، نتوانند از خدمات پزشکی بهره مند شوند. و مطمئن باشید که چنین آسیب شناسی نمی تواند توسط صنف پزشکان صورت گیرد که تاریخ نشان داده نقد از درون در جامعه ایرانی از کارآیی چندانی بر خوردار نیست.این همان چیزی است که محققان فرانسوی به صورت جدی به آن پرداختند، آنان در تحقیقات تاریخی خود موضوع پزشکی را به صورت جدی در دستور کار قرار دادند.

 

منبع:http://mdehqannejad.mihanblog.com/post/21


manicure
شنبه 2 اردیبهشت 1396 04:25 ق.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.

I do not know who you are but certainly you are going to a
famous blogger if you are not already ;) Cheers!
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 05:32 ب.ظ
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this site.
It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between user friendliness
and appearance. I must say you have done a awesome job with this.
Also, the blog loads super fast for me on Internet explorer.
Outstanding Blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر