تبلیغات
وبلاگ تاریخ اسلام - مکتب آنال -4 - گروه های نفوذ و فشار
یکشنبه 1 خرداد 1390

مکتب آنال -4 - گروه های نفوذ و فشار

   نوشته شده توسط: مهدی    

یکی دیگر از موضوعاتی که مورد علاقه مورخین آنال قرار گرفت ، بحت جنبش های اجتماعی و علل شکل گیری آین جنبش ها می باشد. زیرا متوجه این نکته شده بودند که با فشاری که بر نخبگان قدرت در جوامع وارد می گردد بر توسعه تاریخی جوامع اثر می گذارند. این فشارها ممکن است به طریقه های مختلف عمل کنند، مانند مبارزات تبلیغاتی به منظور تاثیر بر افکار عمومی ، تهدید اعتصاب، تحریم، تظاهرات و مطالب دیگر . گروه های فشار که مورد مطالعه مورخین جدید قرار می گرفت به گروه های مختلف تقسیم می شوند.
که شامل گروه های شغلی، و یا  سازمانهای شغلی، هستند.  این گروه ها به دنبال به دست آوردن امتیازات بیشتر مادی هستند. مانند انجمنهای مصرف کنندگان،موجرها، اطاقهای بازرگانی، و سایر موسسات.
2- گروه های ایدئو لوژیک : که در این میان گروههای مذهبی ، ضد مذهبی، وطن پرستان ، اخلاقیون، آزادیخواهان ، گروههای مدافع حقوق بشر و این وضعیت می تواند تا حمایت از پرندگان نیز ادامه پیدا کند.
از آنجا که اغلب این گروهها به ویژه در اروپا از سابقه طولانی برخوردار بودند و بدون شناخت ریشه های این درختان بزرگ نمی شد سر از کار عملکرد میوه آنان درآورد لذا بسیاری از محققین تاریخی تلاش کردند سوابق آنها را از میان گل و لای بیرون آورده و راز و رمز قدرت مخفی آنان را دریابند. این اطلاعات برای دولتها، سازمانها، روزنامه ها ، احزاب و حتی گروه های فشار دیگر ارزشمند بود. لذا به راحتی هزینه این تحقیقات پرداخت می شد.
زیرا قدرت سیاسی ،آنقدر ارزش افزوده تولید می کرد که  انجام این تحقیقات را به صرفه کند. و اگر برخی از این گروه های فشار به قدرت می رسیدند. سود بی حسابی که نصیبشان می شد. هر مقدار هزینه را قابل قبول می کرد.
اما تاثیر گذاری گروه های فشار به یک اندازه نیست بلکه : به تعداد اعضا ، قدرت مالی،سازمان دهی و پایگاه اجتماعی بستگی دارد.
زیرا هر قدر تعداد اعضا، قدرت مالی ، شبکه ارتباطی، پایگاه اجتماعی از قدرت و وسعت بیشتری برخوردار باشد.
به همان میزان می تواند بهتر از سایر گروه ها بر دولت اعمال فشار نماید. و به اهداف خود دست یابد.
دولتها نیز به منظور آمادگی برای برخورد با چنین فشارهایی اقدام به حمایت از مطالعات ، محققینی نمودند که در باره این گروه ها به تحقیق می پرداختند. وگرنه همیشه باید منتظر ، نوشتن نامه های سرگشاده، انتشار بیانیه، تهدید به اعتصاب، تحریم، رشوه دادن این گروهها به کارمندان و اختلال در امور ، عدم پرداخت مالیات به صورت جمعی ، تضاهرات خشونت بار، اختلال در خدمات عمومی باشند.
در اینجا همانطور که ملاحظه می کنید دیگر بحث نه تاریخی صرف است و نه جامعه شناسی صرف بلکه نوعی مطالعه جامعه شناسی  تاریخی است لذا رویکرد مکتب انال به لحاظی جامعه شناسی تاریخی است .

منبع:
http://mdehqannejad.mihanblog.com/post/26


foot pain chart
پنجشنبه 15 تیر 1396 03:56 ب.ظ
Hello my family member! I want to say that this article is awesome, great written and include almost all significant infos.
I'd like to see more posts like this.
Tawanna
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 06:55 ب.ظ
Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Wonderful .. I'll bookmark your blog and take the feeds additionally?
I'm happy to seek out numerous useful info here in the submit, we want develop extra techniques in this regard, thanks for sharing.

. . . . .
manicure
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 07:50 ق.ظ
Excellent post. I will be dealing with many of these issues as
well..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر